Tuesday, May 6, 2014

ស៊ូហ្សូ លីដា៖ បញ្ហា​ធ្វើ​ទុក្ខ​បុក​ម្នេញ​ទាំង​ផ្លូវ​កាយ និង​ផ្លូវ​ចិត្ត​​​​ពិត​ជា​ប៉ះពាល់​ខ្លាំង​ដល់​យុវជន

20140507_09a
កញ្ញា ស៊ូហ្សូ លីដា។ រូបថត សហការី
ថ្មីៗ​នេះ សំណេរ​លើ​ប្រធានបទ «ការ​ធ្វើ​បាប ឬ​ធ្វើ​ទុក្ខ​បុក​ម្នេញ​ទាំង​ផ្លូវ​កាយ និង​ផ្លូវ​ចិត្ត (bullying)» ដែល​សរសេរ​ដោយ​យុវជន​កម្ពុជា​ម្នាក់​ត្រូវ​បាន​ជាប់​ក្នុង​ចំណោម​សំណេរ​ ចំនួន ១០ ចុង​ក្រោយ​សម្រាប់​ការ​ប្រកួត​ប្រជែង​អត្ថបទ​សរសេរ​ក្នុង​កម្មវិធី International Essay Competition ដែល​រៀបចំ​ឡើង​ដោយ Akili initiative ដែល​សាខា​មេ​នៅ ទីក្រុង​ញូវយ៉ក នៃ​សហរដ្ឋ​អាមេរិក។
បញ្ហា​សុខភាព​យុវជន​ត្រូវ​បាន​គេ​លើក​យក​មក​ធ្វើ​ជា​ប្រធានបទ​សំខាន់​ សម្រាប់​ការ​ប្រកួត​នេះ។ សំណួរ​ដែល​គេ​បាន​ចោទ​សួរ​នោះ​គឺ «តើ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ បញ្ហា​សុខភាព​ដែល​ប្រឈម​មុខ​ជាមួយ​នឹង​យុវជន​មាន​បញ្ហា​អ្វី​ដែល​សំខាន់​ជាង ​គេ?»។ ក្នុង​នោះ​មាន​សំណេរ​តែង​សេចក្តី​ច្រើន​ជាង ៨០០ ច្បាប់​មក​ពី​ជាង ៣០ ប្រទេស​ត្រូវ​បាន​គេ​ដាក់​ដើម្បី​ចូល​រួម​ក្នុង​ការ​ប្រកួត។
ម្ចាស់​អត្ថបទ «ការ​ធ្វើ​បាប ឬ​ធ្វើ​ទុក្ខបុក​ម្នេញ​ទាំង​ផ្លូវ​កាយ និង​ផ្លូវ​ចិត្ត (bullying)» កញ្ញា ស៊ូហ្សូ លីដា អាយុ ២២​ឆ្នាំ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ទោះ​បី​ជា​អត្ថបទ​របស់​កញ្ញា​មិន​បាន​ទទួល​នូវ​ចំណាត់​លេខ​មួយ​ក៏​ដោយ ក៏​ប្រទេស​យើង​មាន​តំណាង​មួយ​ក្នុង​ការ​ប្រកួត​ជា​លក្ខណៈ​អន្តរជាតិ ហើយ​កញ្ញា​អាច​បង្ហាញ​ថា បញ្ហា​របស់​ពិភពលោក​គឺជា​បញ្ហា​កំពុង​កើត​ឡើង​ក្នុង ប្រទេស​កម្ពុជា។
យោង​តាម​អង្គការ​សុខភាព​ពិភពលោក [ដក​ស្រង់​ពី​សំណេរ​របស់​កញ្ញា លីដា] បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា «bullying» ជា​ប្រភេទ​អំពើ​ហិង្សា​កើត​ឡើង​ញឹក​ញាប់​ក្នុង​ចំណោម​យុវជន​អាយុ​ពី ១០ ទៅ ២៨​ឆ្នាំ ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ផ្តល់​លក្ខណៈ​ថា​ជា​ការ​ធ្វើ​បាប​ផ្លូវ​កាយ និង​ចិត្ត ម្តង​ហើយ​ម្តង​ទៀត រួម​មាន​ការ​មើល​ងាយ ការ​ឌឺដង ការ​គំរាម​កំហែង និង​ការ​យាយី​រំខាន​ក្នុង​បំណង​ចង់​បង្ក​ការ​ឈឺចាប់​ដល់​ជន​រងគ្រោះ។ «bullying» មាន​ច្រើន​ប្រភេទ​ដូចជា បែប​វាចា បែប​ផ្លូវ​កាយ និង​ចិត្ត រហូត​ដល់​បែប «bullying» នៅ​តាម​ប្រព័ន្ធ​អ៊ីនធឺណិត​ក៏​មាន​ច្រើន​ផង​ដែរ។
កញ្ញា លីដា បាន​ពន្យល់​ពី​បញ្ហា «bullying» នៅ​ក្នុង​សង្គម​ខ្មែរ​ថា៖ « ក្មេង​សិស្ស​សាលា និង​យុវជន​ចូល​ចិត្ត «bullying» ណាស់។ ខ្ញុំ​មិន​ហ៊ាន​និយាយ​ថា បញ្ហា​នេះ​មាន​ច្រើន​ជាង​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ និង​ជំងឺ​អេដស៍​ទេ ប៉ុន្តែ​បញ្ហា​នេះ​វា​ពិត​ជា​បាន​ប៉ះពាល់​ទៅ​ដល់​យុវជន​ជាច្រើន​រួម​ទាំង​ ផ្លួវ​កាយ​ផង និង​ផ្លូវ​ចិត្ត​ផង​ដែល​អាច​បំបាក់​ស្មារតី​យុវជន​ទៀត​ផង។ បើ​វា​កាន់​តែ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ក្មេង​អាច​សម្លាប់​ខ្លួន​ឯង ឬ​ខូច​ចិត្ត អត់​ចេញ​ទៅ​ក្រៅ អត់​ញ៉ាំ​បាយ​ជាដើម»។
កញ្ញា​បាន​បន្ត​ថា មាន​យុវជន​ជាច្រើន​ធ្លាប់​ត្រូវ​បាន​គេ​ធ្វើ​បាប​កាល​ពី​នៅ​ក្មេង​ដូច​ជា​គេ ស្អប់ គេ​ជេរ គេ​វាយ​ជាដើម។
កញ្ញា​សារភាព​ថា កញ្ញា​ផ្ទាល់​ក៏​ធ្លាប់​មាន​បទ​ពិសោធ​ទទួល​ការ​ធ្វើ​បាប «bullying» ដែរ។
លីដា បាន​រំឭក​ពី​បទ​ពិសោធ​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ធ្វើ​បាប​នៅ​ពេល​រៀន​ នៅ​វិទ្យាល័យ​ថា៖ «គេ​អត់​ចូល​ចិត្ត​យើង ដោយ​សារ​យើង​អត់​ដូច​គេ ធ្វើ​អី​ខុស​គេ យើង​អត់​ចូល​ចិត្ត​របស់​ដូច​គេ ហើយ​គេ​មើល​ងាយ​ជា​ពាក្យ​សម្តី មាន​ទាំង​ការ​វាយ​តិច​តួច​ផង​ដែរ ប៉ុន្តែ​វា​មិន​ធ្ងន់​ធ្ងរ​ទេ»។
កញ្ញា លីដា បាន​បន្ត​ថា៖ «នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ខ្ញុំ​គិត​ថា បញ្ហា​នេះ​កំពុង​តែ​ប្រឈម​ខ្លាំង ព្រោះ​ថា នៅ​ថ្នាក់​វិទ្យាល័យ យើង​ឃើញ​ក្មេងៗ​ឧស្សាហ៍​វាយ​គ្នា​ដោយ​មូល​ហេតុ​ផ្សេងៗ​ជាច្រើន រួម​ទាំង​រឿង​ដណ្តើម​សង្សារ​គ្នា​ផង​ដែរ។ ជួន​កាល​ក្មេងៗ​ដែល​ពូកែ​នៅ​ក្នុង​ថ្នាក់​ត្រូវ​បាន​គេ​សម្លុត​វាយ​ធ្វើ​បាប ​ដើម្បី​ឲ្យ​ធ្វើ​លំហាត់​ឲ្យ​គេ​ក៏​មាន»។
កញ្ញា​បាន​បន្ត​ទៀត​ថា៖ «ខ្ញុំ​គិត​ថា មាន​ករណី «bullying» ជាច្រើន​ទៀត​នៅ​លើ​អ៊ីនធឺណិត ដូចជា​ការ​វាយ​ប្រហារ​គ្នា ការ​សរសេរ ឬ​បង្ហោះ​រូបភាព​មិន​ល្អ​របស់​នរណា​ម្នាក់​ជាដើម។
កញ្ញា​បាន​លើក​ឡើង​ជា​ឧទាហរណ៍​ដែល​បាន​កើត​ឡើង​នៅ​សហរដ្ឋ​អាមេរិក​ថា ចំពោះ​ករណី​នេះ​មាន​រហូត​ដល់​ការ​ធ្វើ​អត្ដឃាត​ទៀត​ផង។
យោង​តាម​ការ​ស្រាវជ្រាវ​ថ្នាក់​ជាតិ​ដែល​បាន​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​របាយ​ការណ៍​ មួយ​ក្រោម​ចំណង​ជើង​ថា «ឈប់​ប្រើ​អំពើ​ហិង្សា​មក​លើ​យើង» (Stop Violence Against Us) ដែល​បាន​សិក្សា​លើ​ក្មេង​ប្រុស និង​ស្រី​ចំនួន ១៣១៤ នាក់​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ៣៦ ភាគរយ​នៃ​ក្មេងៗ​ទំាង​នោះ​បាន​និយាយ​ថា ពួក​គេ​ត្រូវ​បាន​គេ​ធ្វើ​បាប (bullying) ព្រោះ​ពួក​គេ​ខុស​ពី​គេ។ ៤៥ ភាគរយ​ក្នុង​ចំណោម​នោះ​បាន​និយាយ​ថា ករណី​នៃ​ការ​ធ្វើ​បាប​នោះ​មាន​លក្ខណៈ​ធ្ងន់ធ្ងរ​ហើយ​ករណី​ខ្លះ​បាន​កើត​ ចំពោះ​ក្មេង​ពិការ​ផង​ដែរ។
អ្វី​ទៅ​ដែល​ជួយ​ជំរុញ លីដា ឲ្យ​ចង់​សរសេរ?
លីដា បាន​ឆ្លើយ​តប​នឹង​សំណួរ​នេះ​ថា ពេល​ខ្លួន​នៅ​ពេល​យើង​ពិបាក​ចិត្ត យើង​មិន​ដឹង​ថា ត្រូវ​ប្រាប់​អ្នក​ណា​ទេ មាន​តែ​ការ​សរសេរ​នេះ​នាំ​ឲ្យ​យើង​មាន​ការ​ធូរ​ស្រាល​ដែល​អាច​កាត់​បន្ថយ​ ស្ត្រេស​ផង​ដែរ។ ម្យ៉ាង​ទៀត លីដា មាន​ចំណេះ​ដឹង​ផ្នែក​ភាសា ហើយ​ចង់​បំបែក​ចំណេះ​ដឹង​ភាសា​នេះ​ឲ្យ​កាន់​តែ​ទូលំ​ទូលាយ។
មតិ​ផ្តាំ​ផ្ញើ​ទាក់ទង​នឹង​ការ​សរសេរ​អត្ថបទ
ក្នុង​នាម​ជា​គ្រូ​ភាសា​អង់គ្លេស​នៅ​វិទ្យាស្ថាន​ភាសា​បរទេស ជា​ជ័យលាភី​អ្នក​និយាយ​ល្អ​ជាង​គេ​របស់ IFL open debate forum ឆ្នាំ​២០១៣ និង​ជា​សមាជិក​ម្នាក់​ក្នុង​ក្រុម business plan champion [ចំណាត់​ថ្នាក់​លេខ​បី] ដែល​រៀបចំ​ដោយ AIESEC ក្នុង ឆ្នាំ​២០១៣ កញ្ញា លីដា បាន​លើក​ទឹក​ចិត្ត​ដល់​យុវជន​ដែល​មាន​ចំណាប់​អារម្មណ៍​ក្នុង​ការ​សរសេរ​ថា៖ «អ្នក​គួរ​សរសេរ​ឲ្យ​ច្រើន។ សរសេរ​ពី​អ្វី​ក៏​បាន​ដែរ​ពីព្រោះ​ពេល​ដែល​អ្នក​សរសេរ​វា​ធ្វើ​ឲ្យ​ភាសា​ របស់​អ្នក​កាន់​តែ​ប្រសើរ»។ កញ្ញា​បន្ត​ថា៖ «ក្មេងៗ​តែង​តែ​យល់​ខុស​នៅ​ពេល​ដែល​គេ​ឃើញ​នរណា​ម្នាក់​ជាប់​រង្វាន់​អ្វី​ មួយ ពួក​គេ​តែង​គិត​ថា គេ​នោះ​ល្អ គេ​នោះ​ពូកែ តាម​ពិត​គេ​មិន​មាន​អ្វី​ខុស​ពី​យើង​ទេ គ្រាន់​តែ​គេ​ផ្តល់​ឱកាស​ឲ្យ​ខ្លួន​ឯង»។
គន្លឹះ​សំខាន់ៗ​ក្នុង​ការ​សរសេរ​អត្ថបទ​ប្រកួត​របស់​កញ្ញា ស៊ូហ្សូ លីដា
១. ត្រូវ​មើល​សំណួរ​គេ​ឲ្យ​ច្បាស់។ បើ​ឆ្លើយ​ចាក​សំណួរ គេ​នឹង​មិន​មើល​ការ​សរសេរ​យើង​ទេ។
២. ត្រួត​ពិនិត្យ​ភាសា​អង់គ្លេស និង​ឧស្សាហ៍​មើល​ឡើង​វិញ។
៣. ត្រូវ​មើល​កាល​កំណត់ និង​ការ​ណែនាំ និង​ការ​ទាម​ទារ​របស់​គេ។
៤. ត្រូវ​មាន​អំណះ​អំណាង​ច្បាស់​លាស់ ការ​ពិត​មាន​តួរលេខ កុំ​បំផ្លើស​ការ​ពិត ត្រូវ​ដាក់​ប្រភព​ដែល​យើង​យក​ព័ត៌មាន​នោះ​ផង។
៥. សរសេរ​ឲ្យ​បាន​ច្រើន។
គួរ​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា កញ្ញា ស៊ូហ្សូ លីដា មាន​ឪពុក​ជា​ព្រឹទ្ធ​បុរស​នៃ​មហា​វិទ្យាល័យ​គ្រប់​គ្រង នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ជាតិ​គ្រប់​គ្រង និង​ម្តាយ​គឺជា​ប្រធាន​ការិយាល័យ​គណនេយ្យ​របស់​រតនាគារ​ជាតិ។ ប្រវត្តិ​នៃ​ការ​សិក្សា​កាល​ពី​ថ្នាក់​បឋម​គឺ​រៀន​នៅ​សាលា អូឡាំពិក ស្គូល និង​បន្ត​ថ្នាក់​វិទ្យាល័យ​នៅ សាលា​ប៊ែលធី។
ក្នុង ឆ្នាំ​២០០៩ កញ្ញា​បាន​ជាប់​អាហារូបករណ៍​ចូល​សិក្សា​នៅ​វិទ្យាស្ថាន​ភាសា​បរទេស​(IFL)។
ក្នុង ឆ្នាំ​២០១៣ កញ្ញា ស៊ូហ្សូ លីដា បាន​បញ្ចប់​បរិញ្ញាបត្រ​ភាសា​អង់គ្លេស​ជំនាញ​ផ្នែក​អប់រំ និង​បញ្ចប់​ថ្នាក់​បរិញ្ញាបត្រ​ផ្នែក​ធនាគារ និង​ហិរញ្ញវត្ថុ​នៅ​សាកល​វិទ្យាល័យ​ជាតិ​គ្រប់​គ្រង។ ក្នុង ឆ្នាំ​២០១៣ កញ្ញា​បាន​ក្លាយ​ជា​គ្រូ​បង្ហាត់​ភាសា​អង់គ្លេស​នៅ​ឯ​វិទ្យាស្ថាន​ភាសា​ បរទេស​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ៕ By Phnom Penh Post

No comments:

Post a Comment