Friday, August 9, 2013

ការ​ឲ្យ​អន្តរជាតិ​ចូល​រួម​ស៊ើប​អង្កេត​ពិត​ជា​រំលោភ​ច្បាប់​ជាតិ?


130809_08
លោក កែម ឡី អ្នក​ប្រឹក្សា​យោបល់ និង​ស្រាវ​ជ្រាវ​ជាន់​ខ្ពស់​។ រូបថត គឹម សារុំ


























ប្រជា​ពលរដ្ឋ​បាន​ទៅ​បោះឆ្នោត​បំពេញ​កាតព្វកិច្ច​ខ្លួន​ជា​ពលរដ្ឋ​រួច​ ហើយ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី២៨ កក្កដា កន្លង​ទៅ​ប៉ុន្តែ លទ្ធផល​ដែល​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​បាន​រំពឹង​ទុក្ខ​ហាក់​ធ្វើ​ឲ្យ​ខក​ចិត្ត​ទៅ​វិញ ដោយ​សារ​ថា គណបក្ស​ដែល​ពួក​គាត់​ផ្តល់​ការ​ទុក​ចិត្ត​បែរ​ជា​មិន​ព្រម​ស្រុះ​ស្រួល​គ្នា ​ទទួល​យក​លទ្ធផល ហើយ​ម្ខាង​ចង់​ឲ្យ​មាន​ការ​ស៊ើប​អង្កេត​មួយ​ជា​អន្តរជាតិ ក៏​ប៉ុន្តែ ម្ខាង​ទៀត​មិន​យល់​ព្រម​ដោយ​សារ​សំអាង​លើ​ច្បាប់​ជាតិ។
ចង់​ដឹង​ថា តើ​មូលហេតុ​អី​ទៅ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​មាន​បញ្ហា​យ៉ាង​នេះ លោក កែម ឡី អ្នក​ប្រឹក្សា​យោបល់ និង​ស្រាវជ្រាវ​ជាន់​ខ្ពស់ និង​ជា​អ្នក​វិភាគ​ឯករាជ្យ បាន​ផ្តល់​បទ​សម្ភាស​ជាមួយ​ភ្នំពេញ ប៉ុស្តិ៍ មាន​ខ្លឹមសារ​ជា​អាទិ៍​ថា៖

ហេតុអ្វី​បាន​ជា​បក្ស​កាន់​អំណាច​មិន​ចង់​ឲ្យ​មាន​វត្តមាន​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ ក្នុង​ការ​បង្កើត​គណៈកម្មការ​ត្រួត​ពិនិត្យ​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​ក្នុង​ការ​បោះឆ្នោត?
ការ​ចរចា​ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​គណៈកម្មការ​នេះ​គឺ​ហាក់​ដូច​ជា​រឹតត្បិត​ទាំង​ សងខាង ម្ខាង​ចង់​ឲ្យ​ភាគី គ.ជ.ប និង​ម្ខាង​ចង់​បាន​ភាគី​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ ហើយ​បើ​មាន​ជម្រើស​ទាំងអស់​គ្នា គេ​មិន​ហៅ​ថា​ការ​ចរចា​ទេ។ ប្រសិន​បើ​យើង​គិត​ថា ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ទាំង ២ គឺ​យើង​ត្រូវ​តែ​ផ្តល់​ជម្រើស​ឲ្យ​បាន​ច្រើន ដើម្បី​ដោះស្រាយ។
ជម្រើស ទី១ គឺ​អាច​ឲ្យ​តួនាទី​សង្គម​ស៊ីវិល ព្រោះ​អី​នៅ​ក្នុង​ស្ថានការណ៍​បោះឆ្នោត​មាន​អង្គការ​មិន​តិច​ជាង ៤១ អង្គការ​ទេ ដើម្បី​ឲ្យ​គាត់​ធ្វើ​ការ​តាម​ដាន​ពិនិត្យ​មើល​ពី​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​ហើយ​ គណបក្ស​នយោបាយ​ដើរ​តួ​ជា​អ្នក​សង្កេត​ការណ៍ ធ្វើ​ការ​តាម​ដាន​នូវ​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​នោះ។​អ៊ីចឹង​សង្គម​ស៊ីវិល​អាច​ធ្វើ​ បាន។ ទី២ គឺជា​ធម្មតា​កាល​ណា​មាន​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​ដែល​ទាមទារ​ឲ្យ​កែ​តម្រូវ​លទ្ធផល កែ​តម្រូវ​កៅអី​នោះ​គឺ​ត្រូវ​ការ​អ្នក​ជំនាញ។ ទី១- គឺ​អាច​នឹង​អញ្ជើ​ញ​ខាង​វិជ្ជាស្ថាន​ស្រាវជ្រាវ​ស្ថិតិ​ផែនការ ទី២-អង្គការ CDRI ដែល​មាន​ជំនាញ​ក្នុង​ការ​ស្រាវជ្រាវ។ ទី៣-មាន​ស្ថាប័ន​ស្រាវជ្រាវ​ជាតិ​និង​អន្តរជាតិ​ដើម្បី​ចូល​រួម ស្រាវជ្រាវ​ទៅ​លើ​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​នោះ។ ជម្រើស​ទី​៤ ប្រសិន​បើ​ការ​បង្កើត​គណៈកម្មការ​ឯករាជ្យ​ដែល​មាន គ.ជ.ប និង​មាន​គណបក្ស​ទាំង ២ មិន​ត្រូវ​គ្នា​នោះ គឺ​គណបក្ស​ប្រជាជន និង គ.ជ.ប អាច​ផ្តល់​ជម្រើស​មួយ​ទៀត​អាច​បញ្ជូន​សមាសភាព​អង្គការ​ក្រៅ​រដ្ឋាភិបាល​ទៅ​ មួយ​ក្រុម​ទៀត ដើម្បី​ឲ្យ​បាន ៤។
រីឯ​អង្គការ​ជាតិ​និង​អន្តរជាតិ​រួម​ទាំង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​ផង គឺ​ដើរ​តួ​ជា​អ្នក អង្កេត​ការណ៍​ទៅ​ដែល​នេះ​ជា​ជម្រើស​មួយ​ទៀត​ដែរ។ ជម្រើស​មួយ​ទៀត​គឺ​យើង​មិន​ត្រូវ​ចែក​កៅអី​រដ្ឋសភា​ប្រជុំ ឬ​ទៅ​ប្រកាស​លទ្ធផល​ឆ្នោត​ឬ​រហូត​ដល់​ធ្វើ​បាតុកម្ម​នោះ​ទេ។ បាន​ន័យ​ថា គណបក្ស​ទាំង ២ ប្រសិន​បើ​មិន​ពេញ​ចិត្ត​មិន​មាន​ជំនឿ​លើ គ.ជ.ប និង​មិន​មាន ជំនឿ​លើ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​ទេ​គឺ​អាច​ធ្វើ​លិខិត​ថ្វាយ​ទៅ​ព្រះ​ មហាក្សត្យ​ដើម្បី​ឲ្យ​ព្រះអង្គ​មាន​ព្រះ​រាជ​តួនាទី​ដឹក​នាំ សម្រប​សម្រួល ដូច​អ្វី​ដែល​ធ្លាប់​ធ្វើ​ពី​មុន។ ប៉ុន្តែ ព្រះ​មហាក្សត្រ​អាច​អញ្ជើញ​អ្នក​ជំនាញៗ ដើម្បី​ផ្តល់​ជម្រើស​នីមួយៗ ពី​ផល​វិជ្ជមាន​និង​ផល​អវិជ្ជមាន​ហើយ​ព្រះ​មហាក្សត្រ​ផ្តល់​ជម្រើស​ឲ្យ​ គណបក្ស​ទាំង២ ទទួល​យក​នូវ​ជម្រើស​ណា​មួយ​ដែល​សមស្រប។
រឿង​មួយ​ទៀត ប្រសិន​បើ​យើង​ទទួល​យក​គណៈកម្មការ ដែល​មាន គ.ជ.ប និង​គណបក្ស​ប្រជាជន​ហើយ​និង​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ​ក្តី តែ​យើង​សុំ​ឲ្យ​មាន​គណៈកម្មការ​ឯរាជ្យ​មួយ ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​ភាព​លម្អៀង​ណា​មួយ​ដែល​ខ្ញុំ​គិត​ថា អាច​មាន​ជម្រើស​ច្រើន​ណាស់​ប្រសិន​បើ​អ្នក​នយោបាយ​បើក​ត្រចៀក បើក​សតិ​សម្បជញ្ញៈ​របស់​ខ្លួន​ស្វែង​រក​ដំណោះស្រាយ​។ តែ​ប្រសិន​បើ​អ្នក​នយោបាយ​ព្យាយាម​បិទ​ភ្នែក​ដើម្បី​ឲ្យ​បញ្ហា​កន្លង​ទៅ​ ខ្ញុំ​គិត​ថា មិន​មែន​ជា​ដំណោះស្រាយ​ល្អ​ឡើយ។ ប្រសិន​បើ​មាន​បាតុកម្ម​ធ្វើ​ឲ្យ​មហន្តរាយ​មាន​វិបត្តិ​សង្គម​មាន​វិបត្តិ​ នយោបាយ​រ៉ាំរ៉ៃ​នោះ​គឺ​គណបក្ស​នយោបាយ​ទាំង ២ ជា អ្នក​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ចំពោះ​មុខ​ប្រវត្តិសាស្រ្ត។
ការ​ទាមទារ​ដើម្បី ឲ្យ​មាន​ភាគី​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ​ចូល​រួម​ក្នុង​ការ​បង្កើត គណៈកម្មការ​ចម្រុះ​នេះ ត្រូវ​លោក​ឧប​នាយក​រដ្ឋ​មន្ត្រី ខេង ចាត់​ថា ជា​ការ​បំពាន​ច្បាប់​របស់​កម្ពុជា តើ​បញ្ហា​នេះ​លោក​យល់​បែប​ណា?
ខ្ញុំ​គិត​ថា គ្រាន់​តែ​តួនាទី​ជា​អាជ្ញាកណ្តាល​មិន​មែន​ជា​ការ​រំលោភ​ច្បាប់​ទេ។ ខ្ញុំ​ឲ្យ ឧទាហរណ៍​មួយ​ថា យើង​មាន​គណៈកម្មការ​ដោះស្រាយ​ទំនាស់​ដីធ្លី គណៈកម្មការ​សុរិយោ​ដី​ថ្នាក់​ខេត្ត ស្រុក តែ​គណៈកម្មការ​នោះ​ធ្វើ​ការ​ពុំ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​ទេ ហើយ​រដ្ឋាភិបាល​បាន​បង្កើត​ក្រុម​និស្សិត​វាស់​វែង​ដី​ទៅ​លើ​តួនាទី​នោះ សួរ​ថា ហេតុ​អី​បាន​ជា​យើង​មិន​ថា ករណី​នោះ​ខុស​ច្បាប់​នៅ​ពេល​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​យក​ប្រព័ន្ធ​ផ្សេង​មួយ​ទៀត​មក​ ជំនួស​ប្រព័ន្ធ​ផ្លូវ​ការ។
តាម​ខ្ញុំ​ដឹង​ពី​ឆ្នាំ​ទៅ​មជ្ឈមណ្ឌល​គ្រុនចាញ់​មាន​ភាព​មិន​ប្រក្រតី​ មាន​ការ​ចោទ​ថា មាន​អំពើ​ពុករលួយ? ដែល​ទទួល​លុយ​ពី​មូលនិធិ​សាកល​ដែល​ខ្លួន​ជា​អ្នក​ទទួល​ជំនួយ​ផ្ទាល់។ ក្រុម​មន្ត្រី​មក​ពី​រដ្ឋាភិបាល​បាន​ប្តូរ​ឲ្យ​យូអិនអូស៊ីអ៊ី ជា​អ្នក​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ម្តង​ដូច្នេះ ហេតុ​អី បាន​ជា​យើង​មិន​ថា​អា​នោះ ខុស​ច្បាប់​។
បញ្ហា​មួយ​ទៀត​យើង​មាន​គណៈកម្មការ​ដោះស្រាយ​ព្រំដែន​ខ្មែរ-ថៃ និង​ខ្មែរ-វៀតណាម តែ​ពេល​ដោះស្រាយ​មិន​ចេញ តើ​ហេតុអី​បាន​ជា​យើង​ទៅ​ពឹង​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ យើង​ទៅ​ពឹង​ប្រទេស​អាស៊ាន និង​ប្តឹង​ទៅ​តុលាការ​អន្តរជាតិ។ ហេតុអី​ក៏​យើង​មិន​ថា អា​នោះ​ខុស​ច្បាប់​ផង? ព្រោះ​ច្បាប់​យើង​តម្រូវ​ឲ្យ​គណៈកម្មការ​ដោះស្រាយ​ទំនាស់​ព្រំដែន​ជា​អ្នក​ ដោះស្រាយ​ទេ។ ដូច្នេះ អ្វី​ដែល បាន​លើក​ឡើង​ខ្ញុំ​គិត​ថា មិន​សមស្រប​ទេ។
គ.ជ.ថា មាន​យន្តការ​ស្រាប់​ហើយ បើ គ.ជ.ដោះស្រាយ​មិន​ចេញ​ទេ គឺ​អាច​ប្តឹង​ទៅ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​បាន។ តើ​ហេតុអ្វី​បាន​ជា​បក្ស​ជំទាស់​មិន​ព្រម?
គ.ជ.ប ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​បញ្ហា​ហើយ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ មាន​តួនាទី​ធានា​ឲ្យ​មាន​ការ​បោះឆ្នោត​មួយ​ដោយ​សេរី​យុត្តិធម៌ ក៏​ប៉ុន្តែ​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​មិន​បាន​ដើរ​តួនាទី​នោះ​ទេ ហើយ​ក៏​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​បញ្ហា​ដែរ​។ អ៊ីចឹង បើ​កាល​ណា​ស្ថាប័ន​ទាំង ២ មាន​បញ្ហា​ដូច​គ្នា​មិន​អាច​ក្លាយ​ទៅ​ជា​អាជ្ញាកណ្តាល​ដោះស្រាយ​បាន​ទេ គឺ​ត្រូវ​តែ​រក​អាជ្ញាកណ្តាល​ថ្មី មួយ​ទៀត។
គេ​ដឹង​ថា ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​និង គ.ជ.ប សុទ្ធ​តែ​ជា​អតីត​មន្ត្រី​គណបក្ស ប្រជាជន​ដូច​តែ​គ្នា​ហ្នឹង ដូច្នេះ​ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​ការ​ចាញ់​ដោយ​អស់​ចិត្ត យើង​ត្រូវ​រក​អាជ្ញាកណ្តាល​ត្រឹម​ត្រូវ​មួយ ហើយ​បើ​សិន​ជា​យើង​គិត​ថា តួនាទី​របស់ គ.ជ.ប យើង​គិត​ថា​ជា តួនាទី​របស់​ក្រុម​ប្រឹក្សា​ធម្មនុញ្ញ​ហេតុ​អី​បាន​ជា​សម្តេច​នាយក​រដ្ឋ​ មន្រ្តី​ព្រម​ឲ្យ​បង្កើត​គណៈកម្មការ​ចម្រុះ​រវាង គ.ជ.ប និង​គណបក្ស​ទាំង ២ ដែល​នោះ​គឺ​វា​មិន​ខុស​ហើយ​ឬ​អី?​ហេតុ​អី​ក៏​មិន​ពឹង​ផ្អែក​ទៅ​លើ គ.ជ.ប តែ​ម្តង​ទៅ​ឬ​ក្រុម​ប្រឹក្ស​ធម្មនុញ្ញ​ចាំ​បាច់​អី​ឲ្យ​ធ្វើ​ការ​ចរចា។
សាធារណៈ​មតិ​ខ្លះ មើល​ឃើញ​ថា រដ្ឋាភិបាល​មួយ​ម៉ាត់​ណា​ក៏​លើក​ពី​ផ្លូវ​ច្បាប់​មក​អះអាង​ដែរ? តែ​មតិ​ខ្លះ​យល់​ថា ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​ការ​អនុវត្ត​មិន​បាន​ធ្វើ​តាម​ផ្លូវ​ច្បាប់​ទេ?
ច្បាប់​ឲ្យ​គេ​គោរព​លើក​លែង​តែ​ច្បាប់​នោះ​មាន​ស្តង់ដារ​អន្តរជាតិ ច្បាប់​ដែល​បាន​ពិគ្រោះ​យោបល់​ជាមួយ​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​និង​លើក​លែង​តែ​ច្បាប់​ ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​សេចក្តី​ត្រូវ​ការ​របស់​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​ពិត​ប្រាកដ។ ចំពោះ​ច្បាប់​ដែល​តាក់តែង​ឡើង​ដើម្បី​តែ​បម្រើ​មហិច្ឆតា នយោបាយ​និង​ផល​ប្រយោជន៍​ខ្លួន ដើម្បី​តែ​ជា​បច្ចេកទេស​គ្រប់​គ្រង​អំណាច ខ្ញុំ​គិត​ថា​មិន​ត្រឹម​ត្រូវ​ទេ ហើយ​ត្រូវ​តែ​មាន​ការ​តស៊ូ​ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​វិសោធនកម្ម​ច្បាប់។
ស្ថានការណ៍​ពេល​នេះ​ហាក់​ធ្វើ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ភ័យ​ខ្លាច ព្រោះ​តែ​ឮ​ថា​មាន​ពង្រាយ​កងទ័ព តើ​ធ្វើ​ម៉េច​ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ភ័យ​ខ្លាច?
អ្នក​គាំទ្រ​គណបក្ស ប្រឆាំង​ត្រូវ​តែ​មាន​ឥទ្ធិពល​លើ​អ្នក​ដឹក​នាំ​ខ្លួន​ឲ្យ​កែ​តម្រូវ​ឡើង​វិញ ឯ​ពលរដ្ឋ​គាំទ្រ​គណបក្ស​ប្រជាជន ត្រូវ​ឲ្យ​មេ​ដឹក​នាំ​ខ្លួន​កែ​សម្រួល​បច្ចេកទេស ទើប​អាច​រក​សេចក្តី​សុខ​បាន​ទាំង​អស់​គ្នា៕ By Phnom Penh Post

No comments:

Post a Comment